JETLAG ALS WELKOMSGESCHENK IN EEN POEPHEET BANGKOK

19-09-2017 00:00

Als je goedkoop wilt vliegen, neem je gewoon de vliegtickets die gepaard gaan met de langste reistijd en de meeste overstappen. Je krijgt dus méér voor minder, bizar he! Om op een budgetvriendelijke manier van Zuid-Amerika naar Azië te geraken, stond er een 37! uur durende vliegreis (wachttijden inclusief) voor de boeg.

De reisroute: Rio de Janeiro - São Paulo - Lome (Togo) - Addis Abeba (Ethiopië) - Bangkok (Thailand).

Om je bioritme direct om zeep te helpen, kregen we op de eerste lange vlucht avondmaal om 2 uur ’s nachts en net als je goed en wel in slaap ligt, stonden ze daar alweer met het ontbijt. Honger en dorst hebben we alvast niet geleden, genoeg slaap daarentegen… We zijn beiden geen goeie slapers in het vliegtuig, hoewel Dajo er nog net iets beter in is dan ik, denk ik. Als we welgeteld een vijftal uur geslapen hebben in die twee dagen is het veel. Het humeur gaat dan ook naar een dieptepunt en dan is het kleinste te veel. Zo had ik tweemaal na elkaar een poging ondernomen om naar het toilet te gaan en tot twee keer toe net voor het mijn beurt was, gaat het bekende geluidje: ‘Pling! Please, take your seat and fasten your seat belt’. Dan toch nog vlug proberen te gaan, maar aangesproken worden door een stewardess, ik meen het, dan word je toch een beetje pissig.

De wachttijd in Addis Abeba was wel bizar. We zaten in de transitzone in de luchthaven en er zijn een open rokershoekje en vlak ernaast een gebedsruimte aanwezig. De sigarettenrook komt je als een walm in je gezicht aanvliegen, terwijl de andere afrikaantjes die niet aan het roken zijn allemaal vlotjes op de knieën lekker aan de voorganger zijn kousen liggen te snuiven in de gebedsruimte. Je kijkt hier al eens je ogen uit.

"Suvernamhumi", het moderne vliegveld van Bangkok

Eenmaal geland in Bangkok moesten we voor het eerst in onze reis een vragenlijst over onze gezondheid invullen en ons geel boekje voorleggen omdat we uit Zuid-Amerika kwamen. Gelukkig werden we beiden gezond verklaard en kregen we de noodzakelijke visumstempel om het land binnen te mogen.

Thailand staat naast zijn kleurrijke tempels, prachtige eilanden, goede keuken ook gekend voor zijn vriendelijkheid. Wel laat ons zeggen dat onze eerste indruk dat gevoel niet echt bevestigde. Voorlopig maakte het Thaise volk geen verpletterende indruk op ons. Misschien zijn we te verwend geweest aan de andere kant van de wereld. Gelukkig maakte een lekkere ‘Pad Thai’ veel goed en konden we met een goed gevulde maag, voor slechts €2, ons bed induiken. Dat bed zou overigens onze thuis worden voor de komende twee dagen. Onze lichaam was duidelijk niet akkoord met het feit dat we zomaar eens tien tijdzones waren opgeschoven. We hadden beiden in niets zin, waren futloos en moe. Al die tempels kunnen ons voorlopig gestolen worden. Daarenboven was het tropische weer met hoge temperaturen en vochtigheidsgraad ook niet echt een bondgenoot voor een makkelijke aanpassing. Bangkok zal dus nog even moeten wachten. Normaal gezien komen we er nog eens terug, dus dan houden we zeker een fotoshoot, beloofd!

Eerste kennismaking met het eten met stokjes! Of hoe "streetfood" bij ons letterlijk streetfood werd...

We hebben eerst andere plannen. Thailand staat bekend voor zijn spotgoedkope duikmogelijkheden. Dit gezegd zijnde spoeden we ons richting het duikeiland Koh Tao. Eerst gaan we er nog wat uitrusten, maar we hopen snel terug in het water te kunnen duiken om de Thaise onderwaterwereld te leren kennen!