GUATEMALA CITY: GROOT, VUIL, GEVAARLIJK EN VRIJ ONAANTREKKELIJK

14-11-2016 00:00

Na de valse start in Guatemala gaan we na een welverdiende en deugddoende nachtrust vol nieuwe moed op verkenning doorheen Guatemala City. De hoofdstad van Guatemala ligt op zo’n 1500 m boven de zeespiegel en is op Mexico-City na de grootste stad van Centraal-Amerika.

De stad is ingedeeld in zones. Onze hostel ‘Theatre International’ ligt in zone 1 waar zich het historische centrum met de kathedraal, het Nationaal Paleis en diverse bezienswaardigheden bevinden. Per toeval ontdekken we dat er ook een ‘Ruta Histórica’ is die ons leidt via verschillende historische gebouwen en plaatsen. Het is, zoals elke hoofdstad, een druk bereden stad waar je door een walm van uitlaatgassen kuiert. Er zijn hier heel veel oude, lawaaierige en vervuilende auto’s. In België zou meer dan driekwart van de auto’s niet door de keuring geraken. De bevolking maakt hier graag gebruik van hun claxon waardoor ze hopen dat het geblokkeerde verkeer plots uit het niets zou oplossen…

Bovendien ruikt het hier op sommige plaatsen echt niet fris. Gasboetes voor wildplassen en wildkakken zijn hier duidelijk niet van toepassing. Er lopen zoveel mensen rond dat je je eigenlijk nooit echt veilig voelt. Straatkraampjes krioelen overal ongeordend rondom je heen. Verder valt het ons ook direct op dat het eten in Guatemala bijna de helft duurder is dan in Mexico. Je zou het omgekeerde verwachten omdat Guatemala een armer land is ten opzichte van zijn westelijke buurland.


Ruta Histórica: Oude spoorwegbrug


Ruta Histórica: Monumento Olimpico


Ruta Histórica: Brug waarover de gevangenen moesten lopen op weg naar de toenmalige gevangenis.


Nationale bank van Guatemala met zijn prachtig versierde gevel


Typisch brugje dat de twee straatzijdes met elkaar verbindt. Zo zijn er veel in Guatemala City, telkens met de nationale vlag er bovenop.


Santa Iglesia Cathedral Metropolitana


Het Zócalo (centrale plein) met het Nationaal Paleis


Parque Minerva: Een ogenblikje rust...

Er zijn, naast de ‘Ruta Histórica’, nog slechts twee bezienswaardigheden het vernoemen waard. Zo hebben we een bezoek gebracht aan ‘el Museo del Ferrocarril’, ofwel het treinmuseum. De trein was in Guatemala een heel belangrijk vervoersmiddel in de 19de en begin 20ste eeuw, maar raakte halverwege de 20ste eeuw in verval. Dajo kreeg plots een opstoot van nostalgie naar zijn vorige job, maar dat was echter van zeer korte duur…

‘Mapa en Relieve de Guatemala’ is een overzicht van het grondgebied van Guatemala, gebouwd tussen 1904 en 1905 door Francisco Vela op verzoek van de toenmalige president Manuel Estrada Cabrera. De constructie bestaat uit twee verschillende schalen: 1 op 10.000 voor het horizontale vlak, en 1 op 2.000 voor het verticale. De totale oppervlakte is ongeveer 1.800 vierkante meter. Je hebt op die manier een uitstekend zicht op wat Guatemala allemaal te bieden heeft: bergen, vulkanen, meren, jungle, stranden,...

Guatemala-City lag op onze weg, maar in vergelijking met Mexico-City stelt de hoofdstad van Guatemala maar weinig voor. Criminaliteit heerste jaren over deze stad en het is nog maar sinds kort dat toeristen en bezoekers er welkom zijn. Guatemala-City heeft duidelijk nog een lange weg af te leggen. We blijven hier niet langer dan nodig en hebben na al deze stadsbezoeken dringend nood aan een beetje avontuur en natuur. De Guatemalteekse bergen roepen ons!

Vorige   Blogoverzicht    Volgende