EEN VERJAARDAG OM NIET SNEL TE VERGETEN!

08-10-2017 00:00

Woensdag 27 september, 22u50

“Ah, jij gaat ook naar de Formule 1 dit weekend? Er zitten daar nog twee kerels die gaan.”
Mijn gesprekspartner, afkomstig uit het atypische reisland Jemen, wijst in de richting van twee mannen die druk met elkaar in gesprek zijn.
“Je moet maar eens bij hen gaan horen, kunnen jullie misschien samen gaan?”
Vanavond is ‘Ladies Night’, georganiseerd door de hostel. We trekken met zo’n dertig man naar de lokale bars in hartje Kuala Lumpur. De vrouwen krijgen gratis cocktails, de mannen bier aan een schappelijk prijsje. An is in haar nopjes en geef ze eens ongelijk. Dit konden we niet laten liggen.
We maken kennis met Nigel, een 53-jarige Brit die negen maanden per jaar in Thailand woont en enkel de zomer in zijn thuisland meepikt. De deal is algauw geklonken en we spreken af om vrijdag samen richting het Sepang International Circuit af te zakken. Het is reeds de derde keer dat hij de Formule 1 live zal zien in Maleisië, dus we hebben meteen ook onze gids te pakken…


Het Sepang International Circuit is al 18 jaar gastheer voor de Formule 1. 2017 wordt voorlopig het laatste jaar, want de Maleisische regering draait de geldkraan dicht.


Het voor de Formule 1 rijders erg uitdagende circuit van Kuala Lumpur werd eind jaren '90 bedacht door de Duitser Hermann Tilke.

 

Vrijdag 29 september 2017

11u15

De regen valt met bakken uit de hemel. De eerste oefensessie is al een kwartier bezig, maar we hebben nog geen enkele raceauto de garagebox zien verlaten. De safety car rijdt plichtmatig zijn verkenningsrondjes, maar zelfs het kleinste kind kan zien dat het wegdek veel te nat is om op een veilige manier een racewagen te besturen. Sommige delen van het circuit staan zelfs volledig blank. Wachten dan maar.

Deze ochtend hadden we tijdens het ontbijt nog kennis gemaakt met de 35-jarige Nederlander Michel, een ietwat corpulente, maar heerlijk plezante vent. Terwijl Nigel, An en ik de goedkope bus verkozen, trachtte Michel het racecircuit te bereiken via de snellere trein. Hij kwam uiteindelijk ruim een halfuur te laat aan, doordat hij domweg de verkeerde kant opliep en zo zijn trein miste. Haha, die Nederlanders toch… Terwijl we nog steeds wachten op de eerste coureur, hebben we met ons vieren toch al bijzonder veel ‘leute’ in de tribune. Tja regen, het hoort er gewoon ook bij…


De dagelijkse busritten van en naar het circuit waren altijd een leuke bedoening wanneer je Nigel rond je heen had.


De safety car verkent het circuit voorafgaande de eerste oefensessie. Resultaat negatief: teveel regen gevallen!


Na een uur wachten komen de rijders toch eens piepen. Meer dan enkele verkenningsrondjes zit er niet meer in.

13u35

“Ah, een nieuw gezicht?”
Ons groepje breidt uit naar vijf man met de jonge Zweed Joakim. Blijkt ook in onze hostel te overnachten, maar we hadden hem nog niet eerder opgemerkt. Michel kon hem overtuigen om mee te komen en bij ons te komen zitten.
“Ik woon op zo’n 350 kilometer van Stockholm en ik heb een Belgische vriendin”, zegt hij.
“No way! Wij komen ook uit België en hebben residentie in Torhout op een kleine twintig kilometer ten zuiden van Brugge.”
“Zij is van Jebekke”, ook dicht bij Brugge!”, zegt Joakim enthousiast.
An en ik kijken elkaar eens vreemd aan, tot mijn euro valt: “Jabbeke! Amai, de wereld is klein, mijn gedacht!”


Groepsfoto met links de Brit Nigel en uiterst rechts de Zweed Joakim. Onze Nederlandse vriend Michel was waarschijnlijk al gaan eten...

15u30

Ik kijk met een glimlach naar de lucht. De zon heeft een geslaagde comeback gemaakt en brandt de resterende cumuluswolken genadeloos weg. Er heerst grote drukte in de paddock. Het racecircuit is inmiddels volledig opgedroogd en de tien raceteams zenden hun rijders snel de baan op. Daar de eerste oefensessie haast volledig in het water viel, moeten de team trachten zoveel mogelijk gegevens te verzamelen tijdens de twee sessie.

We hebben plaats genomen in de “Main Grandstand” tribune en genieten nu van een perfect zicht op de pitstraat, de garageboxen van elk team en het lange rechte stuk van het racecircuit vlak na de start. De formule 1 wagens vliegen ons voorbij aan snelheden tot boven de 300 km/h. De bulderende V6-motoren bereiken een toerental van om en bij de 11.000 toeren per minuut, wie hier geen oordoppen heeft, is ferm de klos... We hebben uiteraard grote aandacht voor onze Belgische deelnemer Stoffel Vandoorne. Geboren in Kortrijk, getogen in Rumbeke, dan voel je direct die West-Vlaamse band. Hij rijdt dan ook nog eens in de mythische McLaren-wagen en daar kunnen velen enkel maar van dromen. Vandoorne staat geboekt als een veelbelovende talent, die puur door goeie prestaties in de voorbereidende raceklasses aan de top is geraakt. Er zijn anderen die enkel een zitje in een Formule 1 auto kunnen krijgen omdat papaatje veel geld heeft... Vandoorne wordt dit seizoen nog geblokkeerd door die verdomd zwakke Honda-motor, maar eens de Renault-motor volgend jaar de fakkel overneemt, zou de Belg zomaar eens bovenin de koninginnenklasse van de autosport kunnen meedraaien. Is zeker iets om naar uit te kijken!


De garageboxen van McLaren-Honda met links die van Fernando Alonso en rechts die van Stoffel Vandoorne.


Vanop de "Main Grandstad" tribune heb je een prachtig zicht op de pitstraat, de verschillende teams en het lange rechte stuk vlak na de start.


Stoffel Vandoorne komt zich vergewissen van de toestand van het racecircuit.


Pitstop van Vandoorne, een boeiende gebeurtenis!


Lewis Hamilton vliegt ons voorbij aan 320 km/h.


Startgrid

De tweede oefensessie wordt voortijdig beëindigd door een zware crash van de Fransman Grosjean. Een openstaand riooldekseltje ruïneert de rechterachterband van zijn racewagen en zowel rijder als bolide vliegen ongecontroleerd de autobandenmuur in. Zijn raceauto wordt herleid tot schroot, maar de rijder zelf is gelukkig ongedeerd. Dat wordt nachtwerk voor het Haas Formule 1 team.


Van Grosjean zijn bolide schiet niet zoveel meer over.

 

Zaterdag 30 september 2017

9u00

Het is verboden om je eigen eten mee te brengen en enkel één flesje water van maximum 600 milliliter is toegestaan. Pff, tegenslag zeg. Het eten en de dranken op het circuit zijn naar onze budgetnormen onbetaalbaar, daarom nemen we het recht in eigen hand. Uiteindelijk smokkelen we zes pakjes koekjes, twee appels, twee wortels, twee bananen en vijf flesjes water naar binnen. Veel broekzakken hebben is handig. De rugzak moest echter door de scanner, dus de waterflesjes hadden ze al snel in de mot. Dan is improviseren aangewezen.
“Sir, only one bottle per person is allowed. Hoe komt het dat je er vijf in je rugzak hebt zitten?”
Ik zie dat de rij wachtenden achter mij aanzwelt en het personeel aan de scanner staat onder druk. Het moet vooruit gaan, dus veel tijd om te discussiëren hebben we niet.
“Ja, we zijn met vijf en de andere vier hebben geen rugzak, dus ik draag hun water.”
Voor hij kan antwoorden roep ik luid naar mijn imaginaire vrienden dat ze op mij moeten wachten. De man aan de scanner kijkt mee in mijn kijkrichting. Hij twijfelt. Ik laat mijn prooi echter niet meer los.
“Is it all right, sir? Ik wil mijn vrienden hier niet kwijtraken.”
Uiteindelijk stemt hij toe en ik haast me vlug uit de voeten…


Van 's morgens vroeg zijn al vele fans present.

14u45

De derde en laatste oefensessie is reeds enige tijd bezig en al snel wordt duidelijk dat alle rijders stilaan naar hun beste niveau toegroeien. Drie teams onderscheiden zich al een heel seizoen van de rest van het rijdersveld en ook nu steken Mercedes, Ferrari en Red Bull met de Renault-motor ver boven de anderen uit. Daar elk team twee rijders mag inzetten, bezetten zij dan ook logisch plaats één tot en met zes. Daarachter ligt de strijd helemaal open. Fernando Alonso, de Spaanse tweevoudige wereldkampioen en huidig teamgenoot van Vandoorne is geprikkeld door de goeie recente resultaten van het West-Vlaamse ‘groentje’ en wil hem koste wat het kost achter zich houden. Vooralsnog slaagt hij daar niet in. Benieuwd wat de kwalificatiesessie zo dadelijk voor ons in petto heeft.


Eindstand van de derde oefensessie

Inmiddels is de groep uitgebreid tot zeven man. Nigel bracht twee vriendinnen mee vandaag. We maken kennis met de Maleisische Almah en de Chinese Lois, twee prachtige jongedames en zo krijgt ons groepje echt wel een mondiale uitstraling.


Groepsfoto met van links naar rechts: Dajo, An, Michel (NED), Nigel (GB), Lois (CHI) en Almah (MAL)

17u00

Het wordt drukker in de tribunes. Daar de drie oefensessies nog door veel toeschouwers werden overgelaten, staan de Formule 1 rijders met de kwalificatiesessie stilaan voor hun echte examen. We hebben ons genesteld aan de andere zijde van de grote tribune, met onze rug naar de paddock en pitstraat. Zo hebben we een fantastisch overzicht over een groot deel van het parcours en een reuzenscherm voor onze neus toont ons dezelfde beelden als op televisie. Op die manier missen we niets van het hele gebeuren. Ondertussen zijn ook de Duitsers Alisa en Tom bij ons komen zitten waardoor we nu met negen man deze boeiende ervaring delen.


De Deen Kevin Magnussen strijdt in de zijn Haas Formule 1 bolide voor een goeie kwalificatietijd.

Tijdens de kwalificatiesessie wordt gewerkt met een eliminatiesysteem. De twintig rijders moeten telkens trachten hun snelste rondje op het circuit neer te zetten. Na de eerste 18 minuten vallen de coureurs met de vijf slechtste rondetijden af. Dan volgt een tweede sessie van 15 minuten en ook hier verliezen we de vijf rijders met de minst goeie rondetijden. Tijdens de laatste 12 minuten, waarin de beste tien coureurs voor de pole position rijden, barst de strijd pas echt los. Opvallende vaststelling is dat ook Vandoorne en Alonso tot de laatste sessie zijn kunnen doorstoten. Fameuze prestatie, want de Honda-motor waarmee McLaren rijdt, is dit jaar één van de zwakste van het hele rijdersveld. Met talent bereik je blijkbaar ook al veel. Hamilton is dit keer de snelste rijder en plaatst zich zondag samen met Raikkonen op de eerste startrij. De Nederlandse hoop Max Verstappen rijdt in zijn Red Bull bolide de derde kwalificatietijd. In een ultieme laatste ronde degradeert Vandoorne zijn ploegmaat Alonso en pakt morgen een verbluffende zevende startplek in.


De twintig Formule 1 rijders die dit jaar strijden voor het wereldkampioenschap.

 

Zondag 1 oktober 2017

9u10

We staan in de rij. De zon brandt al serieus op onze nek. De paraplu die we meehadden om de regen te bestrijden, blijkt nu ook een handige parasol te zijn. Hoewel we er vroeg bij zijn, staat er al een rij van ruim 200 man voor ons. Allen zijn ze uitgedost in de kleuren van de verschillende teams. Ik zie dat vooral dat de teams van Ferrari, Mercedes en Red Bull serieuze aanhangers hebben. Mijn doel is om even een praatje te maken met Vandoorne, maar al heel snel zie ik het nutteloze van mijn missie in. De organisatie van de handtekeningensessie is erg chaotisch en ook de rijders zijn alles behalve fan van deze massahysterie. Slechts enkele teams komen opdagen en nooit langer dan vijf minuten. Zo geraakt uiteindelijk maar een honderdtal man op het podium om hun petje of sticker door hun held te laten signeren. De beide McLaren-rijders komen zelfs niet opdagen. Achteraf voel ik me echt de lul. Hoe stom kon ik zijn om überhaupt in die rij te gaan staan. Normaal lach ik met die mensen en nu stond ik er zelf tussen. Nooit meer…


Als een bende koeien in de rij. Tja, het beste ervan maken he!


De Ferrari-rijders Vettel (links) en Raikkonen (rechts) maken even tijd vrij om enkele vragen te beantwoorden.

12u30

“Ok guys, listen up! It’s our friend his birthday today, let us sing together a 'happy birthday'!”
Verbouwereerd kijk ik om me heen. Het zal toch geen waar zijn, dacht ik bevreesd. Nigel trekt met zijn luide stem onmiddellijk de aandacht van de ganse tribune en even later schalt door meer dan honderd kelen het bekende lied. Iedereen draait het hoofd in mijn richting en er is geen ontkomen meer aan. Almah rijkt me een meegesmokkeld taartje aan en tot overmaat van ramp pikt de cameraman, die vlak naast het racecircuit staat opgesteld, het hele gebeuren op en komen we ten aanzien van de hele wereld live in beeld. Zit ik daar met een rood aangezicht en een taartje in mijn handen…


Ik krijg een biertje aangeboden van onze Britse vriend voor mijn verjaardag. Ook al is het Heineken, 't heeft me ferm gesmaakt! Cheers Nigel!


Niet veel later duwt Almah me een taartje in mijn handen. Wat een fijne lieve mensen zijn dat toch allemaal.

14u00

It’s racetime! De spanning is te snijden. De wagens lijnen zich op en staan klaar voor hun opwarmingsrondje. Het Ferrari-team heeft wederom pech. Gisteren kon toprijder Vettel al geen kwalificatierondje rijden door een probleem met de motor. Ook Raikkonen heeft nu kort voor de start grote problemen met zijn bolide. Hij wordt door de mecaniciens handmatig de pitstraat in geduwd. Beide favorieten starten dus achterin. Hamilton en Verstappen trekken er zich geen fluit van aan en wanneer de strijd losbarst kiezen beide heren al snel het hazenpad. Ook Vandoorne is erg goed vertrokken en rukt meteen op naar de vijfde plaats. De sfeer in de tribunes is uitgelaten, iedereen verbroedert met iedereen. Wát een verschil met voetbal, waarbij de beide supportersgroepen dienen gescheiden te worden door hekkens en stewards, anders slaan ze mekaars kop in.


Anderhalf uur voor de start van race worden de rijders het circuit rondgereden in prachtige oldtimers.


Maar liefst drie helikopters worden ingezet om beelden vanuit de lucht te schieten.


De tribunes zijn ondertussen volledig volgelopen.


Klaar voor de start!

15u30

56 rondjes later bolt Max Verstappen als eerste over de streep, de tweede Grand Prix overwinning in zijn nog prille carrière is binnen! De in groten getale meegereisde Nederlanders weten met hun vreugde geen blijf. Nja, al hoofdschuddend denk ik dan in mijn eigen: ze zijn daar weer. Maakt niet uit wat er gebeurt of hoever ze er moeten voor reizen, als er maar plezier, lawaai en véél gedronken kan worden. Heineken is het enigste bier dat hier wordt aangeboden, dus ook dát zit hen weer mee. Zich ietwat bescheiden kleden zit er ook al niet in, die oranjegekte. Misschien ligt het alleen maar aan mij, maar ik moet er niet van weten…


De Nederlanders worden zot als Verstappen (linksonder) tijdens zijn laatste ronde de tribune passeert. Max viert zijn tweede zege in de Formule 1!

Stoffel Vandoorne rijdt de race uit als zevende en pakt voor de tweede race op rij punten voor het McLaren-team. De ganse Formule 1 wereld is bijzonder onder de indruk wat onze West-Vlaming hier gepresteerd heeft. Alonso staat zelfs niet op de finishfoto met zijn elfde plaats. Wees er maar zeker van de Spanjaard alles behalve gelukkig rondloopt dezer dagen.


Fantastische prestatie van onze Belg Stoffel Vandoorne met een zevende plaats.


Vettel en Stroll rijden elkaar nog domweg aan in de uitbolronde. De Duitser Wehrlein schiet zijn landgenoot te hulp en geeft Vettel met zijn Sauber racewagen een ietwat onorthodoxe lift...


Wat rest na een weekendje Formule 1...


Een bende vol gelukkige zielen. Van links naar rechts: Lois (CHI), Almah (MAL), Michel (NED), Joakim (ZWE), Alisa (DUI), Dajo, An, Tom (DUI) en Nigel (GB).

20u40

Het avontuur zit er op, het doek valt over het formule 1 weekend. Maar, het is goed geweest. We hebben een prachtige ervaring meegemaakt en vooraleer iedereen van ons groepje terug zijn eigen weg gaat, springen we, na eerst nog afscheid te hebben genomen van Almah en Lois, binnen in een leuk restaurantje in de Indische buurt van Kuala Lumpur. Voorzien van de nodige ‘chicken tandoori’, rijst en ‘garlic naan’, kijken we voldaan terug op een bijzonder leuk weekend. Ik beleefde op het Sepang International Circuit van Kuala Lumpur in Maleisië mijn mooiste verjaardag ooit en dat met mensen die je enkele dagen geleden van haar noch pluimen kende. Dát is het mooie aan reizen en je openstellen aan het onbekende. Ik ben nog steeds heel dankbaar dit alles te mogen meemaken!


Smakelijk!

Vorige    Blogoverzicht    Volgende