DESCANSAR Y DISFRUTAR EN LA PLAYA!

02-11-2016 00:00

Hoog tijd om de daad bij het woord te voegen en ons bewust over te geven aan het 'niets doen'. Een weekje aan ‘Bahías de Huatulco’ met nadruk op relaxen stond op de planning. Na een busrit door de bergen met mooie uitzichten kwamen we aan in het dorpje Chahué, gesitueerd aan de zuidkust van Mexico.

Prachtige berglandschappen doorheen onze busreis.

Ons busje waar we de zeven uur durende reis van Oaxaca naar Huatulco maakten. Rugzakken op het dak!

Voor de eerste keer moesten we in een hotel overnachten omdat er geen enkele hostel te vinden is! Bahías de Huatulco zijn de jongste strandresorts van Mexico en dat is ook duidelijk te merken aan het weinige aantal hotels en vele nieuwe hotels in opbouw. Ons hotel ‘Plaza Delphinius’ was heel rustig gelegen, grenzend aan een gezellig park. De hoteluitbater zette zich, als professionele dierenarts, vrijwillig in om de honden van de lokale bevolking te castreren of te steriliseren. Zo konden we kennis maken met een aantal enthousiaste honden die daar overnachtten tot hun baasjes hen terug kwamen ophalen. Het hotel zelf heeft ook een aantal lieve honden die vrij rondlopen en de bezoekers, vooral Dajo dan, entertainen.

Hotel Delphinus: een aanrader!

Patricia: De Nestor van de hoop

Klatu: Uitgeput na het vele spelen. Nog een jong beestje...

Aan proper onderhouden parkjes geen gebrek. Ondanks de dagelijkse 32 graden en vollebak zon heeft het gras een prachtige groene kleur!

Op 2 minuten wandelen van ons verblijf komen we aan op bahia Chahué. Het is een rustig strand, hooguit tien man tijdens de drukke momenten, met een iets wildere zee. Het is er dan ook steeds rode vlag: zwemmen is toegelaten maar met hoge alertheid. Er is wel een strandwacht aanwezig die een oogje in het zeil houdt. Een ideale plaats dus om de dag door te brengen met een boek, zwembroek of bikini, eten & drinken.

Beperkte zwemruimte (zie boeien) wegens de wilde zee. Gevaar op onderstroming.

Mascotte Oehoe mocht ook nog eens buitenkomen.

Heerlijke eenzame momenten. Het strand voor ons alleen!

Club wint verdiend van aartsrivaal Anderlecht met 2-1 en dat wordt uiteraard ook in Mexico gevierd!

Om ons dagbudget niet te overschrijden, besloten we niet elke dag op restaurant te gaan. We kookten zelf ons potje in het hotel. Dat was een avontuur op zich, want er was namelijk geen keuken beschikbaar! We moesten dus vooraf eerst een minifornuis op elektriciteit, 2 kookpotten, een snijplank en een snijmesje aanschaffen. Investeren noemen ze dat! Op ons menu stonden onder andere: spaghetti, aardappelen met tonijn en paprika, kip met curry en rijst, koude pastaschotel,...

An aan het uitleven in de geïmproviseerde (nogal donkere) keuken a.k.a. hotelkamer.

Bahías de Huatulco is ongeveer 25 kilometer lang en omvat 36 prachtige stranden verspreid over 9 baaien. De perfecte plek dus om de kustlijn af te cruisen met een scooter en te genieten van vrijheid, prachtige uitzichtpunten, de omgeving en de natuur. Dajo reed al eerder met de scooter in zijn jonge jaren, maar voor mij was het iets nieuws. Ik keek er echter al langer naar uit om eens met de scooter te rijden. Een korte privéles van de eigenaar zorgde ervoor dat ik er gauw mee weg was. In het begin was het wat wennen aan de manier van gas geven en bochten nemen. Maar na een tijd liep het vlot en heb ik er met volle teugen van genoten. Weer een vinkje bij op mijn bucketlist.

De streek verkennen op de scooter

Een schuchter wasbeertje komt eens piepen

Uitzicht op het stadje Santa Cruz dat later nog aan bod komt in het verslag.

View op de Stille Oceaan.

De scooters waren 125cc, dus dat was lekker vlammen tot 90 km/h.

Een overzichtskaart met alle 36 stranden. Wij verbleven aan de Bahia Chahué.

We stopten ook eens kort in Santa Cruz om de (jacht)haven en het strand te bezichtigen. Deze stad is het centrum van de commerciële en toeristische activiteiten. Tijdens het hoogseizoen komen hier regelmatig cruiseschepen aanmeren en dan is het over de koppen lopen. Nu is het hier rustig qua toeristen, de lokale bevolking die ons veel te dure activiteiten of souvenirs willen aansmeren zijn daarentegen volop aanwezig.

Playa "Santa Cruz" is anders dan Bahia Chahué een toeristische trekpleister met commerciële uitbating.

Op een groot kwartier wandelen van ons hotel ligt het charmante stadje La Crucecita. Rond het centrale plein zijn verschillende (toeristische) winkels, restaurants, een kerk evenals enkele lokale weverijen. Het Nationaal park lag even verderop, wat met zijn vele schaduwplekken voor aangename afkoelingsmomenten zorgde. Tijdens ons bezoek deden we ook beroep op de plaatselijke lavanderia, zodat we met frisse en propere kleren onze reis verder konden zetten.

Manuele weverij. Unieke ervaring om te zien!

Dajo is in het Nationale park zijn woordjes Spaans aan het herhalen.

Tijd om voor het eerst van de reis te snorkelen! Playa Entrega is volgens de ‘Lonely Planet’ een van de beste locaties om te snorkelen. En het was zeker de moeite: heel veel verschillende soorten vissen, zeeëgels, koralen, mooie scholen vissen,… Foto's van het snorkelen zelf hebben we niet, omdat we zo weinig mogelijk waardevol materiaal meenamen. Het kan alleen maar gestolen worden terwijl wij in de zee zitten.

Na deze heerlijke zesdaagse zetten we koers naar onze laatste bestemming in Mexico, Tapachula! We kijken uit naar "El Día de Muertos" ofwel "Dag van de Doden" op 1 november waar in Mexico traditioneel een groot feest van wordt gemaakt.

Bedankt alvast aan iedereen voor de leuke reacties in het gastenboek en moesten er vragen zijn mag je ons altijd contacteren! Alle gegevens staan op de contactpagina!